L’Estartit – Les cales verges de la costa

La Foradada

L’ESTARTIT

Les cales verges de la costa

El recorregut passa per una de les zones costaneres més abruptes i diferents de la Costa Brava, una costa verge, sense edificacions, amb alts penya-segats al costat del mar; cales verges i una flora i fauna esplèndides. L’aigua neta i clara de les cales ens conviden a banyar-nos durant els mesos més calorosos de l’any, allunyats de les multituds i envoltats d’una natura verge i salvatge. Aquesta zona és un dels indrets més desconeguts del Baix Empordà i una meravella de la naturalesa.

Fitxa tècnica

· Punt de sortida i punt d’arribada: L’Estartit, de la cruïlla entre el carrer de Barcelona i el carrer de la Pujada de la Primavera.
· Temps efectiu de marxa a peu: 2 h
· Temps aproximat total: 2 h 45 min.
· Esforç/dificultat: baix – mitjà
· Desnivell: 171m
· Mesura aproximada del recorregut: 9,5 km
· Senyalització: Tot l’itinerari està senyalitzat amb senyals indicatius i marques pintades, menys el tram de corriol que baixa a cala Ferriol. Seguirem senders locals i part del GR-92.

mapa ruta cales l'estartit

Observacions i recomanacions
Caminarem per una zona declarada paratge d’interès natural ric en flora i fauna. Cal seguir sempre els camins marcats i no fer dreceres, per tal de conservar la fràgil vegetació de la zona. El terreny pel qual caminarem és bastant irregular. Per tant, haurem de portar un bon calçat que ens subjecti els turmells.

L’ESTARTIT
Iniciem el recorregut al carrer de Barcelona, just al costat de la discoteca Maxims on podem aparcar el cotxe perfectament. A la cruïlla entre aquest carrer i el carrer de la Pujada de la Primavera hi ha un senyal indicatiu que ens assenyala la direcció que cal seguir: cala Pedrosa. A partir d’aquí, seguim les marques del sender local pel carrer de la Pujada de la Primavera, un carrer asfaltat amb una forta pujada, tot passant pel costat del càmping Estartit.

515 – Cruïlla amb un senyal indicatiu – 515
Nosaltres continuem recte per la carretera tot seguint les marques blanques i verdes del sender local. Si continuéssim cap a l’esquerra, pujaríem a Roca Maura, tal com indica la senyalització. A partir d’aquí, entrem en una zona d’interès natural (PEIN).

75 – Cruïlla – 590
Hi ha un camí recte amb pedres blanques que no hem de seguir: Continuem cap a la dreta, cap a la carretera asfaltada amb una forta pujada. Seguim les marques verdes i blanques.

635 – Cruïlla amb un senyal indicatiu (alt de la Pedrosa) – 1225
Atenció! Aquí hem de seguir les marques blanques i verdes en direcció a l’Escala per tal d’enllaçar amb el GR i no el sender local que indica cala Pedrosa. Continuem per una carretera asfaltada.

525 – Cruïlla – 1.750
A mà dreta ens queda una pedrera actualment clausurada. Nosaltres continuem recte per la carretera asfaltada tot seguint les marques del sender local.

165 – Cruïlla – 1.915
Deixem la carretera asfaltada i continuem a la dreta tot seguint una pista forestal i les marques del sender local.

128 – Cruïlla amb un senyal indicatiu i un mapa – 2043
Aquí enllacem amb el GR-92. Continuem tot seguit les marques del GR en direcció a l’Escala fins al pròxim senyal. Ara el camí es converteix en un corriol pedregós on la roca calcària d’aquesta zona aflora pertot arreu.

775 – Cruïlla amb un senyal indicatiu – 2.818
Continuem tot seguint el GR direcció a l’Escala. Cap a la dreta surt el sender local que baixa a cala Pedrosa i cala Ferriol.

518 – Cruïlla de pistes forestals – 3.336

Nosaltres continuem recte tot seguint les marques blanques i vermelles.

535 – Cruïlla de pistes forestals i una petita esplanada – 3.871

El GR-92 continua recte. De fet, se’n pot veure un senyal indicatiu a uns 100 metres. No hem d’arribar a aquest senyal. Aquí agafem la pista de la dreta on hi ha una barrada del GR i cal continuar avall. El camí és ample al principi i es va convertint en un corriol a mesura que anem baixant. Atenció! No està marcat com a sender; però no té pèrdua, perquè és pedregós i amb una forta baixada.

775 – Bosc – 4.646

S’ha acabat la baixada, entrem dins el bosc i continuem pel corriol, que ara és planer, fins arribar a cala Ferriol.

245 – Cala Ferriol – 4.891

Mirant de cara a mar reprenem el sender local que s’enfila per la pineda que queda a la nostra dreta. El corriol està marcat amb senyals blancs i verds i s’enfila bruscament fins a arribar a una cruïlla amb un senyal indicatiu.

Cala Ferriol

1.055 – Cruïlla amb un senyal indicatiu – 5.946

Aquí continuem pel sender local en direcció a cala Pedrosa. El camí torna a baixar. És bastant pedregós, però no té pèrdua: només cal seguir les marques.

725 – Mirador de la Foradada i punta del Castell – 6.671

Des de dalt d’aquest espadat podem contemplar una magnífica vista de la Foradada i la punta del Castell. Atenció! Aquí el sender local fa un gir brusc de 90º i baixa a cala Pedrosa per entremig dels arbres. Cal seguir les marques. Prop del cap del Castell divisem la roca Foradada.

201 – Cala Pedrosa – 6.872

Continuem tot seguit les marques al fons de la cala i entremig del bosc. Al principi, el camí és planer i ombrívol; però, de sobte, ens hi trobem una forta pujada que ens portarà dalt de la carena tot passant pel costat de la cova de l’avi Companya.

767 – Cruïlla de quatre camins – 7.639

S’ha acabat la pujada. Som a dalt de la carena. Hem d’agafar el camí de la dreta, cap a l’oest, tot seguint les marques blanques i verdes fins a arribar a un senyal indicatiu.

729 – Senyal indicatiu i cruïlla de camins – 8.368

Ens trobem a la carretera asfaltada per la qual ja havíem passat amb anterioritat. Seguim les marques del sender local que ens portaran a l’Estartit, tal com indica el senyal direccional.