Torroella de Montgrí – Vistes panoràmiques de l’Empordà

castellmontgrí

TORROELLA DE MONTGRÍ

Vistes panoràmiques de l’Empordà

Aquest itinerari permet gaudir d’una vista a vol d’ocell de tota la plana alt i baixempordanesa, de la pujada al castell del Montgrí i de la visita de la zona d’interès natural del Montgrí: història, cultura, tradició, espais naturals… En definitiva, es tracta d’una excursió que ens farà gaudir d’allò més i que de ben segur que repetirem.

Fitxa tècnica

· Punt de sortida i punt d’arribada: Torroella de Montgrí, carrer del Camí de les Dunes.
· Temps efectiu de marxa a peu: 2 h 15 min
· Temps aproximat total: 3 h
· Esforç/dificultat: baix – mitjà
· Desnivell: 367 m
· Mesura aproximada del recorregut: 9,5 km
· Senyalització: Tot l’itinerari està senyalitzat amb senyals indicatius i marques pintades, menys el tram que va de la barraca dels bombers del Montplà fins a coll Roig.

planol ruta

Observacions i recomanacions

Caminarem per una zona declarada paratge d’interès natural ric en flora i fauna. Cal seguir sempre els camins marcats i no fer dreceres, per tal de conservar la fràgil vegetació de la zona i l’erosió del sòl, sobretot a la zona de les Dunes. Es recomana fer una visita al Museu del Montgrí i del Baix Ter de Torroella de Montgrí per tenir una visió complementària del recorregut.

Carrer del Camí de les Dunes i un senyal indicatiu

Seguim les marques del GR tot passant per un camí al costat esquerre del qual hi ha un camp d’oliveres. Al cap d’uns metres, el camí es fa estret i al centre té un enorme xaragall, bastant profund, fet per l’aigua.

500 – Canvi brusc de direcció – 500

Seguim les marques del GR i continuem el camí cap a la dreta entremig d’una pineda. Es tracta d’un camí amb un xaragall i una forta pujada.

145 – Revolt amb xiprers – 645

El camí fa un canvi brusc cap a l’esquerra. Continuem tot seguint les marques del GR. Ara el camí es pla i la muntanya del castell ens queda a la dreta.

266 – Pedrigolet – 911

Travessem el pedrigolet, una gran massa de pedres que baixa de la muntanya del castell i que ha engolit literalment el camí. Al capdamunt d’aquest pedrigolet, s’hi troba el cau del Duc de Torroella, just a sota el castell, una cova on diverses excavacions arqueològiques han posat al descobert un jaciment del paleolític inferior.

150 – Cruïlla amb una capelleta – 1.061

Abans d’aquesta cruïlla trobem un banc de pedra i de la nsotra esquerra puja el camí que ve de Torroella. Nosaltres seguim cap a la dreta, en direcció nord. Ara, el camí es converteix en un viarany d’abast empedrat i continua en forta pujada i zigues-zagues fins al coll de la Creu.

195 – Capella – 1.256

Aquesta és la segona capella que ens trobem. Seguim pel camí sense deixar les marques del GR.

25 – Capella – 1.281

Aquesta capella es troba a cinc o sis mestres apartada del camí. Nosaltres continuem pel camí ara en forta pujada fins a arribar al coll de la Creu i sense perdre les marques del GR.

capelles del coll de la creu2170 – Coll de la Creu – 1.451

És una important cruïlla de camins. Si continuéssim en direcció nord, arribaríem a l’ermita de Santa Caterina per un sender local, en la qual es va inspirar Víctor Català per escriure Solitud. A la nostra esquerra surt el corriol que puja a la muntanya d’Ullà.

Nosaltres continuem cap a la dreta, en direcció est, cap al castell del Montgrí del qual només veiem dues torres. El camí fa esses. És important seguir les marques del GR i no fer dreceres per tal de conservar la fràgil flora del Montgrí.

830 – Castell del Montgrí – 2.281

Podem pujar dalt de les torres del castell i contempar-hi una magnífica panoràmica de 360º: al nord veiem el golf de Roses, la plana de l’Alt Empordà, l’Albera i els Pirineus; a l’est, la part oriental del massís del Montgrí amb el Montplà, la roca Maura, la torre Moratax i les illes Medes; al sud, la desembocadura del Ter, la platja de Pals, les muntanyes de Begur i les Gavarres de teló de fons i, a l’oest, la muntanya d’Ullà, Rocacorba i el Montseny. El GR continua per la part est del castell. En seguim les marques fins a trobar un pal de fuesta que indica el camí de baixada.

Castell i Massís del Montgrí55 – Pal de fusta amb una marca GR – 2.336

Seguim el GR en forta baixada fins al coll d’en Garrigars. El corriol és bastant dret i pedregós. Cal anar-hi amb compte!

435- Coll d’en Garrigars – 2.771

És una cruïlla de camins. El camí de l’esquerra baixa cap a Santa Caterina i cap al coll de la Creu pel mig del bosc. El camí de la dreta davalla cap a Torroella de Montgrí tot passant a les envistes del cau d’en Calvet. Nosaltres continuem pel GR en direcció est, cap al cim del Montplà. El camí puja suau i mantingut pendent entre mates de garric, farigola i romaní.

693 – Cim del Montplà – 3.464

En aquest punt, hi oneja una bandera catalana a ritme de llevant i tramuntana. Des d’aquí tornem a contemplar unes magnífiques vistes de l’Empordà. Continuem tot seguint les marques del GR en direcció est. Ara, el corriol és pla i la resta del camí serà tot baixada.

300 – Caseta de vigilància de bombers – 3.764

Seguim les marques del GR i en aquest punt, comencem a baixar del Montplà.

145 – Cruïlla – 3.909

El GR continua cap a la dreta. Nosaltres el deixem i seguim recte pel corriol sense marques, fins a arribar al proper coll, el coll de Puig-roig.

311 – Coll de Puig-roig – 4.220

Es tracta d’una important cruïlla on conflueixen quatre camins. Nosaltres continuem cap a la banda de mar seguint les marques blanques i verdes del sender local que ens portarà fins a la caseta de les Dunes.

585 – Camp de conreu i pista forestal – 4.805

Aquí s’acaba el corriol i ara agafem una pista forestal sense deiar les marques de color blanc i verd.

360 – Cruïlla de pistes – 5.165

Seguim la pista de la dreta amb una mica de pujada sense perdre les marques.

Vista des de les Dunes132 – Caseta de les Dunes – 5.297

És una cruïlla amb el GR-92. Som en una zona de pícnic on podem avituallar-nos d’aigua i documentar-nos sobre les Dunes d’aquesta zona en un cartell informatiu. En aquest punt s’acaba el sender local i hem d’agafar el GR-92 per un tram de pista asfaltada en direcció a l’Escala, tal com indica el senyal.

257 – Cruïlla amb un senyal indicatiu – 5.554

Ara som pòrpiament damunt de les Dunes. Deixem la pista asfaltada i, per tant, el GR-92 i continuem a la dreta tot seguint el sender local en direcció a Torroella de Montgrí. Ens endinsem al bosc per un corriol.

790 – Cruïlla – 6.344

Deixem el corriol i continuem a la dreta per la pista asfaltada sense perdre de vista les marques del sender local.

277 – Cruïlla amb un senyal indicatiu – 6.621

Seguim per la pista asfaltada en direcció Torroella de Montgrí. Gairebé som al pla i aviat deixarem el bosc i les Dunes.

290 – Cruïlla amb un senyal indicatiu – 6.911

Som al camí vell que anava de Torroella a l’Estartit. Nosaltres continuem en direcció a Torroella de Montgrí pel sender local, tal com indica el senyal. A partir d’ara, tot el camí és pla i podrem veure de fons part del recorregut que hem fet.

1.028 – Cruïlla amb la carretera GI-641 – 7.939

Trobem la carretera i la seguim durant un petit tram fins a trobar una pista forestal a la nostra dreta que ens portarà a Torroella. Cal extremar les precaucions en aquest tram.

1.117 – Cruïlla amb un senyal indicatiu – 9.056

Tal com indica el senyal, tornem a ser a Torroella de Montgrí. Seguim les marques del sender que van pel carrer del Dr. Pericot, pel carrer de Fàtima i pel camí de les Dunes on hem iniciat el recorregut.